mandag den 20. august 2012

Undskyld! Bryghus?: Fox Lebensraum. Bryg 41. Februar 2011.

Design: Jette Nielsen & Anders Munch Sonnichsen
Tak til Jette - dejligt at kende en hjælpsom og dygtig grafiker. 

Så er den for alvor klar: Den tredie øl fra Undskyld! Bryghus? Claus, Anders og undertegnede lagde ud med en tvivlsom engelsk IPA, Seahorse Lebensraum. Vi fortsatte med whiskystouten Ant Lebensraum og nu har vi så brygget en Whisky DIPA, som vi kalder Fox Lebensraum. DIPA = Double India Pale Ale. 

Nu og nu, det skete en kold vinterdag i februar. Den blev omstukket senere i februar. Tørhumlet i marts og endelig flasket 30. marts. Siden da, har den stået og lagret og det har betydet, at den særdeles kraftige dosering af humle, nu går i balance med den flaske Highland Park Whisky vi også har krydret vores DIPA med. 

Jeg kender faktisk ingen Whisky DIPA i forvejen, men da jeg brygger med to whiskynydere, der samtidig er gode til at få idéer og ikke er bange for at prøve grænser af, så sker der ting og sager, når vi tre er sammen. 

De næste øl der er planlagt er en røgøl med bret (Claus idé) og en porter med bourbon og jordbær (Anders idé). 

First things first. Maltprofilen lægger sig op af profilen fra Miss Chinook. Havregryn er undladt, da vi ville have et hårdere udtryk, end hos Chinooken. Men som hos Chinooken, er der tale om en fed kraftig maltfylde (som bliver tæmmet af whiskyen, imodsætning til hos Miss Chinook). Der er brugt humle i store mængder: Magnum, Challenger, Centennial og Amarillo. Der er humlet ved first wort, ved 30 min før burn out, 15 min, 10 min, 5 min, 1. min og så er den også dryhopped. 

Jeg kan tydeligt smage Amarillo. Jeg kan smage Amarillo på 100 km afstand, for jeg er faktisk ikke så vild med den humle. Kendere af Miss Håndbryg vil også bemærke savnet af Chinookhumlen. Sådan er det, når man brygger sammen, og sådan skal det være. Ellers kunne det hele bare være Miss Håndbryg. Koalitionsbryg udfordrer ens smag og vaner og fører til udvikling. 

Den fede malt og rige humledoseringer gør, at der også skulle rigelige mængder whisky til, førend vores projekt Whisky DIPA kunne komme i mål. Her valgte Anders og Claus Highland Park 12, en whisky fra Orkneyøerne. Den bidrager med en lyngagtig spidshed og ja...masser af whiskysmag, inklusiv en smule røg. 


Vi var rundhåndede og hældte en hel flaske i 25 liter øl. Av whiskyhjerte. Det har dog, efterhånden som øllet har udviklet sig, vist sig særdeles fornuftigt at bruge en rigtig god whisky til projektet. Whiskyen lægger arm med malten og tøjler humlen, sådan at øllet fremstår som noget, jeg ikke tidligere har smagt. En vaskeægte ener. Whiskyen og det allerbitreste fra magnumhumlen hænger ved længe efter glasset er tømt. Hold fast i bordpladen, når du rejser dig op. 

Navn: Undskyld! Bryghus?: Fox Lebensraum
Type: Whisky DIPA
Alkohol: 9,3 %
Ingredienser: Malt (Pale Ale, Amber, Cara Red, Liquid Light), humle (Magnum, Centennial, Challenger, Amarillo), gær (1056 American Ale), Highland Park 12. Brygget februar 2012, flasket marts 2012. Bryg 41.   
Design: Jette Nielsen, efter oplæg af Anders Munch Sonnichsen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar